fredag 29 maj 2009

Next stop Ängelholm

Edward Hopper, Approaching a City


Pendlingen har gett mig en ny måttstock för att bedöma böcker: hur lång känns resan? Är jag så uppslukad att jag inte ens märker att tåget passerar Landskrona, ja då sitter jag med en riktig godbit.
Betygsskalan är dock inte helt tillförlitlig. Det finns bladvändare som gör att man inte tittar upp en endaste gång på landskapet som susar förbi, men samtidigt kan vara hur tramsig som helst. Som den här.
Sedan finns fantastiska böcker som propsar på ständiga tankepauser, som kräver att man med jämna mellanrum kontemplerar över de förbisusande rapsfälten, skymtarna av hav och cirklande fåglar.
Tåg är hursomhelst det transportmedel som lämpar sig bäst för läsning. Flygbuss, i alla fall den mellan Malmö-Sturup, är mindre avkopplande. Den här läste jag på flygbussen och det är ingenting jag rekommenderar. Hesselholdts bok rekommenderas däremot, men läs den helst på något som går på räls.
Sedan får vi se om jag någon gång hittar en bok som gör att jag kommer att blicka upp, upptäcka att jag missat att gå av och hamnat i Ängelholm.


Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar