onsdag 28 september 2011

Blå fingrar


 
Den skulle blomma i juli, enligt fröförpackningen, men först nu i slutet av september har klockrankans första klocka slagit ut. Jag har länge drömt om en trädgård, ganska irrationellt (också bostadspriserna i Malmö förutan) med tanke på att mina fingrar snarare är (kulspetspenne)blå än gröna - krukväxter brukar inte må så bra i min närhet.
Men sedan balkongen kom in i mitt liv har jag drabbats av en odlarentusiasm som inte riktigt ryms på de två kvadratmetrarna. Beredd på att det mesta skulle vissna med en gång är jag djupt förundrad över att det inte bara växer, utan också kommer fram ätbara saker.
Störst glädje har vi nog haft av smultronen, som inte skulle ge skörd förrän nästa år men stadigt gett en liten daglig dessert i över en månads tid.

Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar