tisdag 7 februari 2012

Förenklingens konst

Det börjar med en stilig kosack med huvudbonaden käckt på sned, det slutar med kranieliknande självporträtt där döden speglas i ögonhålorna. Hantverksskickligheten är slående redan hos den 16-åriga Helene Schjerfbeck, bara ett par år senare är hon en mästerlig målare. Hon förmådde kopiera 1600-talsmästare så att minsta nagel glänste; det egna måleriet kom hon att driva mot en allt strängare förenkling. Hennes långa konstnärsbana - Schjerfbeckutställningen som just nu visas på Ordrupgaard utanför Köpenhamn spänner från 1880 till 1945  - följer på sätt och vis tidens svängningar, men det finns samtidigt en frapperande konsekvens i hennes verk och förändringarna tycks komma av inre nödvändighet. Trots, eller kanske tack vare, enkelheten känns det som om varje penseldrag står i kontakt med tillvarons djupare plan.

Ann

Dörren, 1884
Maria, 1909
Självporträtt med röd fläck, 1944

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar