torsdag 3 april 2014

Lars Wilhelmsson, in memoriam


Jag ska inte skriva någon minnesruna över min far, som fastän han var en ordens man misstrodde orden, och då inte minst de stora ord som kunde vara på sin plats i ett sådant sammanhang.
Förra måndagen besökte jag honom på sjukhuset. Vi satt och drack kaffe, lyssnade på Miles Davis på Spotify, pratade om Ukraina, en bok om Europas revolutioner jag höll på att läsa, Montaigne som med sin skepticism var en tänkare i hans smak. Sjukhusmiljön och det faktum att sjukdomens skugga hade vuxit gjorde att det inte var alldeles som vanligt, men det var tillräckligt som vanligt för att det ska framstå som svårbegripligt att han fyra dagar senare när jag återvände hade sagt sitt sista ord, och att han samma veckas sista morgon med stoiskt mod kämpade fram sitt sista andetag.   
En sådan sak räcker orden inte till för – och också att säga det är på sätt och vis en språklig kliché.
Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar