måndag 19 oktober 2009

Noterat

Vad ska man säga om årets Augustprisnomineringar? Ja, det är inte direkt några lättviktare i den skönlitterära klassen. Depressionen som sätter sin prägel? Här gör jag en liten kommentar.
Vilka är det då som saknas på listan, kan man lägga till. Ja, där finns inte Kerstin Ekman, Monika Fagerholm, Tony Samuelsson, Anna Jörgensdotter, makarna Ahndoril, Pauline Wolff, Klas Östergren, Carl-Johan Vallgren, Anneli Jordahl, Johan Kling, Kristian Lundberg... Har det varit ett rätt hyfsat litteraturår, kanske?
Två av de sex utvalda böckerna är diktsamlingar, traditionen med en ensam poesinominering verkar vara bruten i och med fjolårets generösa tre. Det brukar sägas att nomineringarna av lyrik inte höjer försäljningssiffrorna nämnvärt, men jag ska i alla fall ta mig i kragen och införskaffa Ann Jäderlunds ”Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig”, vilket jag skandalöst nog inte gjort än. Sedan, för att hoppa till fackböckerna, ser jag fram emot Karin Johannissons "Melankoliska rum" som har legat i min böcker-jag-mycket-snart-ska-läsa-hög sedan den kom ut.
Här kan man läsa min recension av Eva Adolfssons "En liten historia", här om Johannes Anyurus "Städerna inuti Hall".
Ett par notiser till, när jag ändå är igång att länka:
Björn Ranelid ger ut sina aforismer.
Kulturtidskriften Kritiker börjar prata ekonomi.
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar