söndag 20 december 2009

00-talet i ett nötskal?

Nu har 00-talet summerats på längden och tvären. Det blir ingen lista här, för jag har insett att listor ger mig ångest. Att välja det bästa, det absolut bästa, från ett helt decennium, nä, jag bara känner hur smaken börjar gunga och flyta; hur ställer man ett verk mot ett annat, hur kan jag vara så säker på att den här rangordningen är den rätta och skulle jag verkligen tycka likadant som för nio år sedan? Och tänk om jag faktiskt helt har missat den allra allra bästa boken?
Inte för att jag inte - nödd och tvungen - har gjort mina försök. Jag har i olika sammanhang summerat årets kulturupplevelser, listat årets 5 bästa svenska respektive översatta böcker, och valt ut topp tre av decenniets romaner för att kora decenniets främsta svenska roman. De erfarenheterna gjorde mig framförallt medveten om allt det jag inte har läst. Fokuslistan till exempel (som jag redan skulle vilja ändra i för att stoppa in Lundbergs Yarden) gjorde det uppenbart att jag läst sorgligt lite översatt litteratur i år. Det blev alltså Sara Stridsbergs Drömfakulteten som knep förstaplatsen i Sydsvenskans omröstning. Det är en bra roman, men jag hade den inte på min topp tre och är osäker på om den skulle ha kvalat in på min topp tio. Men två av mina val tog sig in och kom rätt högt, Lewis resa och Den amerikanska flickan, och jag har faktiskt läst listans alla böcker utom en. (Det blir till att försöka plöja De fattiga i Lodz innan nyår...)
Jag började recensera böcker år 2000, så 00-talet utgör hela min kritikerverksamhet. Att decenniet faktiskt höll på att ta slut, det fattade jag inte riktigt förrän alla dessa listförfrågningar började strömma in, och så drog ju HD igång sin 00-talsserie. Mitt försök till summering hittar man här.
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar