söndag 11 januari 2009

Vårbokfloden

Äntligen har vi fått fatt i Svensk bokhandels vårbokskatalog, recensentens sine qua non och planeringsverktyg nr 1. Det har tagit typ en hel dag att pussla ihop önskelistorna till tidningarna, vilket kräver avancerade vetenskapliga beräkningar för att balansera hur många böcker man tror sig klara av att recensera per månad i relation till vilka böcker man suktar mest efter och vilka man tror att man hur som helst inte kommer undan.
Så, vilka böcker är vi mest nyfikna på?
Ann:
Svensk prosa: Tveklöst Pauline Wolffs "Swede". Hennes förra bok "Vi är luftens drottning" var en i dubbel bemärkelse fantastisk roman, som förtjänade mycket mer uppmärksamhet än vad den fick. En västern med tre svenska nybyggarsystrar i huvudrollerna låter onekligen som en djärv balansgång på berättarlinan...
Översatt prosa: Siri Hustvedts "Sorgesång".
Nordisk prosa: En underkategori till föregående som jag uppfinner bara för att få ta med Frode Grytten i min lista. Jag älskade "Sommaren är inte att lita på" (min recension). Nu kommer han med en novellsamling, "Rum vid havet, rum vid staden".
Svensk poesi: En knivig fråga. Ann Jäderlunds nya, vars titel är så lång att jag inte orkar skriva ut den men i alla fall på det korta utdraget i katalogen verkar högst lovande, eller "Barndomstolen" av demonkonceptualisten UKON? Eller kanske Håkan Sandells "Gyllene dagar", som åtminstone ser ut att ha ett väldigt trevligt omslag?
Översatt poesi: Det vimlar inte direkt av översatta diktsamlingar, jag räknar till totalt en handfull, och det skulle jag aldrig fått ihop om jag inte lusläst de minsta förlagens minsta annonser. Så i den lilla, men möjligtvis hårda, konkurrensen från Paul Auster, Wallace Stevens, kvinnliga beatpoeter och Rilkes Orfeus-sonetter, blir det nog en annan Rilkevolym - "Rekviem", som ges ut av Ellerströms.
Debutant: Puh. En kategori som ju inte kan bli annat än en vild gissning. Men ingredienserna i Henrik B. Nilssons "Den falske vännen", något slags spänningshistoria i 1910-talets Wien, verkar inte helt dumma.
Klassiker: Anne Brontës "Agnes Grey". Den minst kända Brontësysterns guvernantroman som aldrig tidigare översatts till svenska. Hennes andra och sista roman "Främlingen på Wildfell Hall" förtjänar helt klart klassikerstatus (min recension). Bubblar i den här kategorin gör Sigrid Undsets konstnärsroman "Jenny" som jag gärna skulle läsa om.
Fackbok: Jag kan inte påstå att jag står och stampar av otålighet för att få kasta mig över vårens fackböcker, men en bok om Jane Austen kan väl inte vara fel? "Livets gåtor" heter den, av Vivi Edström.
Johan:
Vårens historiska trend tycks (p g a det jämna talets attraktionskraft) vara böcker om 1809, statskuppen, Gustav IV Adolf och förlusten av Finland. Men kanske är Aapo Roselius bok om den vita terrorn under finska inbördeskriget, "I bödlarnas fotspår", väl så intressant? Också Darwin fyller 200, vilket sätter avtryck i bokutgivningen. Vårens mest spännande bok i det vetenskapshistoriska/biologiska facket förefaller dock vara Nils Uddenbergs "Gränsvarelser", om synen på apan i kulturhistorien. Bland vårens romaner tror jag på Andrej Kurkovs satir "Presidentens sista kärlek". Och i kategorin tidiga renässansbiografier röstar jag bestämt på Boccaccios "En liten skrift till Dantes lov".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar