onsdag 13 januari 2010

Vårprognos

Vi befinner oss redan i 2010-talet och decenniets böcker har börjat om inte strömma så i alla fall droppa in på redaktionen. När startar egentligen ett decennium? Ja, det anar man väl först rätt långt i efterhand och eftersom allt som kommer att publiceras den närmsta tiden ändå är skrivet och antaget i det bakomlämnade 00-talet tänker jag inte ägna mig åt avancerade spådomar eller trendspaningar. Bara en liten lista över vårens eventuella höjdpunkter.

Vårens spänning: Liten konkurrens när John Ajvide Lindqvist kommer med en ny roman, "Lilla stjärna" (Ordfront).
Vårens efterlängtade: Förväntningarna är skyhöga på Sofi Oksanens ”Utrensning” (Bonniers) som hyllats utan like i Finland.
Vårens författarskap: Janet Frame. Se tidigare inlägg.
Vårens klassiker: Virginia Woolfs ”Resan ut” (Bonniers).
Vårens nyfiken på: Vad ska Maja Lundgren hitta på den här gången? "Mäktig tussilago" (Bonniers) sägs vara en satirisk sedeskildring. I den här kategorin får man också stoppa in Sara Stridsbergs "Darling river" (Bonniers), en vidarediktning av Lolita. Djärvt eller dumdristigt? Låt oss gissa på det förra.
Vårens västerbottning: Ingen Lindgren eller Enquist denna vår, men istället kommer Anita Salomonsson från Hjoggböle med romanen "Lika som kärlek eller Sammanliggningen i Lubboträsk" (Norstedts).
Vårens spökhistoria: Sarah Waters släpar med "Främlingen i huset" (N&K) in gotisk skräck i det brittiska 1940-talets klassamhälle.
Vårens svenska diktsamling: Jag slår ett slag för Eva Ribich, vars dikter knappt brukar vara längre än titeln på hennes femte bok - "Det är vatten så långt jag kan se och längre" (Bonniers)
Vårens översatta dikt: Vizma Belsevica Dikter 1955-95 (Ersatz)
Vårens islänning: Efter den fina "Sommarljus ... och sen kommer natten" ser jag fram emot att läsa Jon Kalman Stefanssons "Himmel och helvete" (Weyler), som utspelar sig på en fiskebåt under en marsstorm.
Vårens självbiografi: Birgitta Stenbergs ”Eldar och is” (Norstedts), har jag tipsats om av en tillförlitlig källa.

Jag sätter punkt här; listan lär ändå bli rejält reviderad när vårböckerna väl är genomplöjda. För den som orkar mer skrev jag ungefär, men inte riktigt, samma sak här.

Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar