tisdag 1 juni 2010

Ondskan i väggarna

Jag borde förstås ha sparat "Haunted House"-målningen, publicerad i ett tidigare inlägg - den skulle ha kommit bra till pass till min recension av Sarah Waters, som man hittar här. Men det får i alla fall bli mer av John Atkinson Grimshaw, viktoriansk skymnings- och stämningsmålare inspirerad av prerafaeliterna, om vilken Whistler sade: "Jag såg mig själv som uppfinnaren av Nocturner, tills jag såg Grimmys månbelysta bilder".
Nu utspelar sig "Främlingen i huset" efter gaslyktornas och hästdroskornas tid, men romanen handlar just om en gammal epoks spökerier under ett nytt samhälles framväxt. Så håll till godo med lite dimma, månsken och kuslig höstatmosfär.

Ann

At the Park Gate

Wharfedale

November Moonlight

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar