måndag 5 juli 2010

Att simma med laxar

Jag lärde mig läsa mellan träden
Att räkna stenarna i bäcken
Att ge ett namn åt var metall
Liksom åt marmor och kristall.

Jag lärde mig simma med laxar
Att följa med dem vilda floder uppströms
Att fara vedermödans forsar motströms
Utan att klaga eller predika.

Jag lärde mig att ha ett ansikte för varje årstid
Att smaka vårens mildhet på min kind
Att njua sommarens hetta på min hals
Och växa i väntan på hösten grann och lång.

Men bara vid en eld på berget
I skydd mot vintern enslig och rå
Hörde jag jordens hjärta slå
Där lärde jag mig att lyssna.


Rita Mestokosho är kanadensisk innu-indian, hyllad av JMG Le Clézio. Min recension av diktsamlingen "Hur jag ser på livet, mormor", som översatts från franska av Paul Moerman, hittar man här.
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar