söndag 21 augusti 2011

Fattigsveriges hjältinnor

Jag kommer att tänka på Aino Trosells Hjärtblad när jag läser Henning Mankells nya roman Minnet av en smutsig ängel. Det är egentligen ganska likartade berättelser. En ung kvinna från Fattigsverige lämnar föräldrahemmet för att skapa sig en bättre framtid. Hon beger sig ut på vägarna, eller i Mankells fall ut på havet, och möter en ny främmande värld, hos Trosell storstaden Stockholm, hos Mankell Portugisiska Östafrika, nuvarande Mocambique. Och där gör de två hjältinnorna var sin osannolik klassresa.
Också  flera av problemen har de två romanerna gemensamma. Känslan av tillrättaläggande, att huvudpersonerna betraktar sin situation och sin omgivning med en blick som är vår tids, inte 1800-talets eller det tidiga 1900-talets. Nä, så här kan hon knappast ha tänkt, har jag lust att protestera medan jag läser.
Men Mankell är en vassare författare än Trosell och hans roman är på det hela taget mer lyckad, även om det moraliska budskapet emellanåt ställer hinder i vägen för fiktionen. Här kan man läsa min recension av Minnet av en smutsig ängel.

Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar