måndag 23 februari 2009

Bokhyllan bågnar

...men likafullt kan vi inte hålla oss borta från bokrean. Nätbeställningarna är redan inskickade, bokhyllan knakar besvärat inför vad som komma skall.
Poesi brukar vara en bra sak att samla på sig på rean, tunt, lätt, sådant man kan återvända till många gånger. Nu finns det ungefär lika många diktsamlingar i reakatalogerna som böcker om balansbollar, det vill säga typ två. Men på nätet finns desto fler. Mest ser jag fram emot att äntligen få stoppa in Lennart Sjögrens "Ur människovärlden" i hyllan. Hur har jag klarat mig ett helt år? (Hittills tre omlån på bibliotekets exemplar...)
Men jag har ändå inte kunnat avhålla mig från att beställa ett par feta klunsar prosa: Ann Radcliffes "Udolphos mysterier" i två omfångsrika volymer. Jag ser framför mig regniga kvällar i läsfåtöljen då jag verkligen ska grotta ner mig i klassisk gotik, med medeltidsslott, spökhus, jagade oskulder och hela köret.
I realiteten läser jag ju i stort sett bara på tåg nuförtiden och tegelstenar är knappast det mest lämpade att klämma ner i handväskan. Behändigare att släpa på är då William Hazlitts "Liber Amoris", och lite överspänd romantik från 1823 är aldrig fel.
Min faiblesse för skattkammaröar och söderhavsäventyr bejakar jag med Le Clezios "Skattsökaren". Och för att det inte ska vara underhållande verklighetsflykt allena satsar jag på Joyce Carol Oates i hennes brutalaste skepnad: "Våld".
Lyckas vi ta oss til en fysisk butik finns stor risk att jag kapar åt mig Poes samlade noveller, som h:ströms förlag gett ut i tre band. Del två står och ser så ensam ut i bokhyllan - och dessutom är det ju tvåhundraårsjubileum. Läge att fira.

Ann

Vete sjutton om jag släpper in fler böcker här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar