fredag 6 februari 2009

Pendlarens klagan

Insikter efter en veckas pendling
- Jag tyckte jag hade en rätt så inrutad tillvaro som frilansare - som pendlare är varje minut schemalagd.
- Stadsbuss i morgonrusning: en förfinad form av tortyr.
- Ljudboken: guds, eller möjligtvis bokförlagens, gåva till pendlaren.
- Tysta vagnen: skånetrafikens gåva till den morgontrötta läsaren.
- Höjden av lycka: att hinna med ett tidigare tåg.
- Fritid? Vad hette det sa du? Jag är glad om jag hinner dricka en kopp te på kvällen.
- Livspusslet? Ett begrepp jag aldrig mer ska raljera över. Två försummade katter tittar på mig med förebrående blick.
- Snöar det i Helsingborg regnar det i Malmö.
Ann
Öresundståget på skånska slätten? Nej, William Turners "Rain, Steam and Speed".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar