torsdag 9 april 2009

Sommarens bokskörd

De senaste åren har bokåret börjat förändras. Även om hösten fortfarande är det nav bokutgivningen snurrar kring ges fler och fler titlar, också tyngre, ut på våren. Och numera finns det dessutom tre säsonger. Sommaren, tidigare en lång torrperiod med några deckarstänk här och där, har nu till och med begåvats med en egen Svensk Bokhandel-katalog.
Visst duggar kriminalromanerna och lightlitteraturen tätare än något annat också denna sommar och jag kan inte säga att mina förhoppningar är så väldigt spända. (Ser ut som om det skulle bli en slö lässommar – om det nu inte vore så att jag skulle jobba hela sommaren…)
I alla fall, en kortkort sammanfattning:
Svenskt
Hans Gunnarsson kommer med en ny roman, ”Albatross” (Bonniers). Tom Malmquist fortsätter sin poetiska utforskning av manligheten i ”Fadersmjölken” (W&W). Carl Johan Malmberg ger ut en essäsamling på det kortfattade temat ”M” (W&W). En debutant som verkar värd att kika på är Augustin Erba med romanen ”Ensamhetens broar” (Bonniers).
Översatt
Inga stora favoriter, direkt. Fast en Bookerprisvinnare kan väl alltid vara något att hålla ögonen på: Aravind Adigas ”Den vita tigern” (Schibsted). Och Joyce Carol Oates dagböcker ges ut (fast eftersom jag, som alltid, släpar efter en hel del med den oatska produktionen ska jag nog först ägna mig åt att läsa ikapp.) Mest kittlande snackis är kanske tyska Charlotte Roches ”Våtmarker” (W&W) (”ovanligt utlevande kvinnlig sexualitet”) (fast jag är rätt skeptisk). Och så är det tydligen dags att läsa om Camus ”Främlingen” (Bonniers).
Kanske blir det att hålla sig till deckare i alla fall? Elisabeth Grate ger ut en som ser fin ut, Maureen o’Briens ”Döden inpå livet”. Liksom ”Fallet Kalteis” av A.M. Schenkel på Ersatz.

Ann

Inte mycket att tillägga. Skulle då vara krigskorrespondenten Dexter Filkins "Krig utan slut", om ett krig (mot terroismen) som möjligen inte kan avslutas, men som man eventuellt har slutat tala om.
Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar