lördag 15 januari 2011

I vargtimmen

Walton Ford, Borodino
Vargtimmen är slagen. Jakthornen ljuder. Trots protester från en oförstående omvärld. Och också jag ska lämpligen hålla tyst i mitt vargfria kulturreservat. För vad vet jag om landsbygdens specifika problem? Jag som aldrig hållit en skarpladdad bössa i händerna och känt adrenalinet pumpa...
Det sägs att jakten ska öka jägarens tolerans för den jagade. Det sägs att när stammen väl förblött ska den återuppstå med livskraftigare gener. Så sägs det, och vem är jag att ifrågasätta miljöministerns vishet?
Låt oss alltså tro och hoppas att ekvationen håller, att decimering av en utrotningshotad art är till artens egen fromma, att de hädanefter får leva tillsammans i en lycklig symbios: det jagade villebrådet och den licentierade jägaren, ögat i kikarsiktet och nosen som vädrar fara. Tills jakten är över, dödskvoten fylld. Tills varenda jävel är utrotad.

Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar