söndag 8 mars 2009

Slakthus Köpenhamn

Poesiuppläsning, baren Jolene, Köpenhamn. Gamla möbler och guldinramade speglar samsas med ruffigt kaklad industrikänsla. Kødbyen, de gamla slakthuskvarteren som håller på att tas över av gallerier, barer och hippa klubbar, är för närvarande det hetaste heta. En tidig lördagkväll gapar skyltfönstren tomma och de stora asfaltsytorna ligger öde.
Runtomkring området är ett annat slags kött till salu.
Jag drabbas lätt av landsortsstora ögon i Köpenhamn, särskilt på kvällstid. Ibland känns byen verkligen storstadsshård. En hårdsminkad kvinna med röda lackstövlar och nätstrumpor med tennisbollsstora hål står och spanar efter bilar som kanske stannar. En kondom slängd på trottoaren. En uteliggare sover på golvet vid ingången till møntvasken.
Tidigare på dagen går jag på Danmarks farligaste gata, Blågårdsgade. Här var skottlossning för bara någon vecka sedan, hålen lär synas i en husvägg. Håller ett hårt grepp om min handväska. Men mopedgäng som rycker väskor ur cykelkorgar är tydligen ett helt okänt fenomen, får jag veta: "Här händer aldrig något sådant."
Ann
Ps. Här är min rapport från dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar