Vad händer när ordet
blir kött, när språket tar plats i verkligheten? Den frågan pockar på ett svar
i sjätte och sista delen av Karl-Ove Knausgårds Min kamp, som trots omfånget –
över 1100 sidor – mest av allt liknar en epilog, en fritt flödande efterskrift
till det mäktiga verket, som enligt författaren utgjort ett enda långt experiment
i sanningssägande, ett försök att skriva om det egna livet utan sociala
skygglappar.
Experimentet
misslyckades, konstaterar Knausgård, eftersom kraften i det sociala, internaliserat
som skam, varit alltför stark. Han har kompromissat, väjt undan, täckt över. Ungefär
så som han i en scen döljer skitgropen på kolonilotten innan fastighetsmäklaren
kommer. Ändå har uppriktigheten varit sådan att konsekvenserna i sista delen faller
över honom. Farbrodern – ett slags ställföreträdande överjag – anklagar honom
för verbal våldtäkt. Det litterära rummets bekännelser förvandlas till
braskande löpsedlar. Familjelivet gungar när Linda, hustrun han lämnat ut,
glider in i manodepressivitetens mörker och artificiella ljus.
Insprängd i berättelsen
om Knausgårds kamp – en kamp som pågår i det lilla, mellan dagishämtningar och
rökpauser på balkongen – finns en lång essä, kretsande kring ett helt annat
slags text, en annan Min kamp, som en gång grep in i världen. Den hatiska svada
som förvandlade själva livet, ljuset, ordet till aska. I sitt psykologiska porträtt
av Adolf Hitler och dennes väg från ungkarlshärbärget till regeringskansliet
tar Knausgård nazismens förförelsekraft på allvar. Det handlar om dragningen
till det ”egentliga” livet, om sirensången som lockar till undergång. Samtidigt
karaktäriseras den bruna ideologin mer än något annat av själva motsatsen till
det autentiska, av ”avståndet till världen och likriktningen i det mänskliga”.
I Knausgårds prosa som
i all bra prosa är det tvärtom närheten till världen och den ensamma individens
egenart som firar triumfer. Ja, Min kamps storhet ligger inte i det
anekdotiska, inte i berättelsen om fadern och sonen, kvinnan, barnen,
författarskapet och alla lätt igenkännliga konflikter som följer med den
moderna tillvaron, utan i de förtätade nyckelscener där livet ligger liksom vidöppet
och dallrar inför det nakna medvetandet – och även om Knausgård måste ta sats
några hundra sidor för att nå dit så är det alltid där han förr eller senare landar.
I de scenerna, och det finns några stycken också i sexan, visar han sin
litterära uppriktighets sanna värde.
Trots det tycks den
yttersta konsekvensen av Knausgårds experiment i sanningssägande bli att han lägger
ner pennan, om för gott återstår att se. Åtminstone sätter han punkt i sjätte
delen genom att i den allra sista meningen njuta av tanken på att han ”inte
längre är författare”, ett påstående han hållit fast vid i intervjuer. Efter
närapå en tredjedels hyllmeter Min kamp unnar jag honom den glädjen, den
lättnaden, men har som läsare svårt att dela den.
(Publicerad i Norrköpings Tidningar)
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar