måndag 9 september 2013

Till bords med Dante


Luca Signorelli: Detalj från fresk i San Brizios kapell, Orvietos katedral
Convivio är italienska för festmåltid, och när jag slår mig ner vid Dante Alighieris bankettbord känner jag mig lite som en boksynt motsvarighet till SVT:s Historieätarna. Det är knappast en överdrift att rätterna som serveras utmanar moderna smaklökar.  
Värden lägger fram en canzon på tallriken och berättar hur han efter Beatrices död uppvaktat en ny kvinna. Donnan är vacker, ödmjuk, ärbar – ja, allt en hövisk älskare kan begära. ”Vid anblicken av henne uppenbaras/ nu ting som visar paradisets fröjder”. Efteråt serveras på konstfärdig prosa den kylslagna allegoriska tolkningen. Damen är Filosofin, Dante dess tillbedjare.

Läs resten av min recension av Dantes Convivio här.

Johan  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar