Louisiana är sig inte
likt.
Det vanligtvis så svala
konsttemplet, vackert beläget i Humlebaek på andra sidan Öresund, har svämmats
över av tonvis med isländsk lavasten. Stenbumlingarna kryper uppför väggarna.
Kallt vatten rinner mellan svart grus. Småsten fastnar i skosulorna. Ja, vore
det inte för alla besökare som kliver omkring i grumset med vita plastkassar
från museishopen hade Olafur Eliassons verk Riverbed kunnat kallas sublimt.
Den här helgen är de
vita plastkassarna fler än vanligt, och det beror inte på Eliassons nya installation
och inte heller på den stora Emil Nolde-utställning som samtidigt visas. Mellan
torsdagen och söndagen pågår nämligen Louisiana Literature, den internationella
litteraturfestivalen som årligen lockar massor med världsförfattare till den
danska småstaden. Litterära högdjur och vanliga dödliga läsare väller som isländsk
lava genom salarna.
En författare som länge
intresserat sig för den opålitliga gräns mellan civilisation och mörk natur som
Eliasson upplöser i sin installation är festivalens största fixstjärna Joyce
Carol Oates. På fredagen ringlar kön genom hela kafeterian till salen där hon
ska framträda. Väntan är dryg men visar sig vara mödan värd. När den spröda författaren
tar plats på scenen – för första gången någonsin på dansk mark – följer en
timmes engagerat samtal med intervjuaren Kim Skotte.
De flesta författare
brukar nöja sig med att ha en ny bok att presentera, men vid sjuttiosex års
ålder är Oates så produktiv att två nyutkomna romaner ligger på bordet. Både De
fördömda och Karthago handlar om amerikanska samhällsproblem. Oates tar dem som
utgångspunkt för ett samtal om hyckleri. De fördömda utspelar sig i en tid när
det mest absurda som kunde tänkas var en svart man i
Vita huset. Hon skrev
första versionen redan på åttiotalet, men tyckte att tonen var fel.
– Inte förrän Obama
valdes till president hittade jag rätt ingång.
Det är tydligt att
Oates fortfarande hyser stark sympati för den demokratiske presidenten men saknar
illusioner om USA. Förr var det djävulen som skulle drivas ut, sedan
kommunisterna, idag är det terroristerna. Obamas situation liknar hon vid att
klättra uppför ett högt berg:
– Där blåser en så
stark vind att det inte går att hålla rätt kurs. Det finns alla förutsättningar
för en shakespearesk tragedi.
Frågan om hemligheten
bakom hennes produktivitet har Oates säkert fått förr. Jo, en tjock katt brukar
somna i hennes knä när hon arbetar. Arbetspassen kan bli tio timmar – katten
måste ju få sin tupplur.
Johan
(Publicerad i Norrköpings Tidningar)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar