En
boll av pälsar, omknuten av rosa band, kommer kastad. Det är
riskkapitalisten Weygang som överöser sin belåtet oohande älskarinna
Nora med dyra presenter. Ooh, där kommer en boll till. Och så
ytterligare en. Snart är scenen fylld av håriga klot som hänger likt
gungor från taket och Nora dinglar lättjefullt på lyxvarornas
pälsglänsande små moln, helt glömsk att hon en gång lämnat man och barn
för att frigöra sig och bli ett subjekt.
I
sin hardcorefeministiska och antikapitalistiska 70-talspjäs Nora
framställer Elfriede Jelinek lyxkonsumtionens lycka i dess allra
grällaste och ihåligaste form. Just nu spelas den för första gången i
Sverige i en anslående och underhållande uppsättning på Malmö
Stadsteater, regisserad av tyska Anna Bergmann och med den självlysande
Brigitte Zeh i huvudrollen.
Namnet
Nora klingar förstås bekant – pjäsen är Jelineks svar på Ibsens ”Ett
dockhem”, ett slags fortsättning och uppgörelse. Hur gick det efter att
dockhustrun slagit igen dörren till det borgerliga hemmet för att hitta
sig själv? Tja, att scenen dekoreras med plastdockor av slaget
Upplåsbara Barbara säger väl en del om vart det barkar
ett sekel senare. Jelinek slår åt alla håll, lika kritisk mot
kärnfamiljen som mot den individualistiska idén om självförverkligande,
men bankar framförallt in hur kvinnan i det kapitalistiska samhället
blir en konsumtionsvara bland andra.
Nej,
Nora hittar förstås varken sig själv eller lyckan i de märkesprydda
shoppingkassarna med spetsunderkläder. Det vill vi åtminstone gärna tro.
Fast häromveckan beklagade konsumtionsforskaren Bengt Brülde i Dagens
Nyheter att hans undersökningar visar på ett tydligt samband mellan
shopping och välmående. Jo, det verkar tyvärr vara så att vi blir
gladare av att tillfredsställa våra habegär. Det hjälper inte vad vårt
miljösamvete säger oss, det står inte mot ruset av att bära på en kasse
fylld med något man länge velat ha, eller kanske förälskat sig i precis i
stunden.
Vad
som möjligtvis kan trösta den shoppingkritiske är att det enligt Brülde
inte i första hand är svindyra pälsar som gör oss lyckliga. Gåvor och
välgörenhet är den spendersamhet som ger störst välbefinnande,
tillsammans med mat, som ju har en social aspekt, och upplevelser. Att
lägga pengarna på kultur är alltså en god investering i lycka – om det
nu överhuvudtaget är rimligt att tala om kulturella upplevelser i termer
av shopping.
Jag konstaterar i alla fall efter att ha kommit ut från Nora att man kan bli smått euforisk av att konsumera strålande teater.
Ann
(Publicerad i Norrköpings Tidningar)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar