Står man på Praça do
Comércio – det sceniska, överdimensionerade torget vid Tejos strand, på tre
sidor omgärdat av eleganta nyklassicistiska arkader och på fjärde sidan öppet
mot den mäktiga floden som nära sitt utflöde i havet snarast påminner om ett
brett sund – känner man tydligt att Lissabon är en stad som vänder ansiktet ut
mot Atlantens vågor, inte in mot den europeiska kontinenten.
Så var det också här som
globaliseringen inleddes. Vi hoppar på en spårvagn och följer Tejo västerut
till stadsdelen Belém. Från denna plats skickades karavellerna ut på fjorton-
och femtonhundratalen för att med navigationsteknik, handelsvaror och kanoner
erövra världen eller åtminstone sjörutten till Indien. Som en gigantisk
fartygsstäv reser sig Upptäckarmonumentet från 1960 med Henrik Sjöfararen längst
fram i fören, omgärdad av krigare, präster och kulturarbetare i kolonialismens
tjänst. Likheterna med det några år yngre Rymdmonumentet i Moskva slår mig. Salazardiktaturens
historicism mot kommunistdiktaturens futurism.
Fast redan på
femtonhundratalet gjordes platsen om till en prålig utställningsyta som visade Portugals
nya ställning som världsmakt i de stora upptäcktsresornas kölvatten. Försvarsverket
Belémtornet och Jerónimosklostret uppfördes, och välståndet från den indiska
kryddhandeln manifesterades i byggnadernas slösande utsmyckningar, utförda i en
orientinfluerad sengotisk stil som nog en och annan jugendarkitekt låtit sig
influeras av. Amarillosfärer och blomstergirlander i sten. Nedanför ett av
Belémtornets vakttorn kan man se den första västerländska skulpturen av en
noshörning.
Samtidigt som Portugals
triumf framhävdes i monumentala byggprojekt skildrades den i ord av Luís de Camões.
Lusiaderna – en episk framställning av Vasco da Gamas första resa till Indien –
måste vara ett av världslitteraturens märkligaste diktverk. Camões, vars
förebild var Vergilius, valde att lägga den grekisk-romerska gudavärlden som
ett fantastiskt raster över sin nationalistiska och kristna värld. I en
olympisk kallakrigssituation där gudaväsendena bekämpar varandra via ombud spelar
Bacchus (av alla gudar) under täcket med muslimerna medan Venus tar
portugisernas parti.
Det är troligt att den
antika kopplingen för en renässansmänniska var en litterär konvention som
kändes naturlig, men för en sentida läsare sätter gudavärldens inblandning i
striden mellan de kristna och otrogna onekligen hela den religiöst uppbyggliga
berättelsen i gungning. Kulmen utgörs av da Gamas besök på den av kärlekskranka
havsnymfer befolkade Kärlekens ö – möjligen avsedd som ett slags marin
motsvarighet till jihadisternas paradis med 72 jungfrur – dit han och manskapet
anländer för några dagars rekreation inför hemresan. En episod så vågad att
diktaren måste komma med brasklappen att det bara handlar om en allegori.
Trehundra år efter
Camões död i fattigdom och obemärkthet flyttades hans kvarlevor till en
praktfull skulpterad sarkofag i Jerónimosklostrets kyrka. När vi kommer dit är
den smyckad med blomsterkransar – Portugal har uppenbarligen inte glömt sin
nationalskald. På andra sidan gången ligger hans hjälte Vasco da Gama i en
likartad sarkofag. Skulpterad i sten på locket pressar den gamle sjöfararen pietetsfullt
ihop händerna till bön. Kanske drömmer han om havsnymfer.
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar