Ernst Ludwig Kirchner: Selbstbildnis als Soldat (1915) |
I ett panteon över
1900-talets rättrådiga har humanisten och antinazisten Thomas Mann en given
plats. Fast om minnet över nobelpristagaren som stod emot seklets barbari ska
lysa med den rätta marmorvita glansen bör man helst glömma ett av hans verk: En
opolitisk mans betraktelser.
Pietetsfullt glömd är
också vad boken för det mesta blivit, i alla fall utanför Tyskland. Faktum är
att den först nu, efter nästan ett sekel, kommit i svensk översättning. Ändå
handlar det inte om någon obetydlig liten skrift utan om ett lika välformulerat
som provocerande 600-sidigt lustmord på demokratin, begått i affekt under
Första världskrigets folkslakt.
Mot västmakternas
segerrika ”Ententeeuropa för human freedom and peace”, vad som idag skulle kallas
världssamfundet, ställer Mann den tyska andens separata utvecklingsväg, präglad
av motstånd och melankoliskt tvivel. Parlamentarism är käbbel, demokrati
pöbelvälde, ödet nationellt – och om människan är ett politiskt djur så är i
alla fall inte tysken det.
I en språkligt
vibrerande text full av paradoxer och ironier sveper Mann in sig i Nietzsches
retoriska mantel, manar i ett slags spekulativ historiefilosofi fram nationens
väsen, pendlar mellan beundran för det heroiska folket och rädsla för den
primitiva massan, ger ett inträngande porträtt av den fanatiske politikertyp som
skulle dominera det kommande seklet, skyller i en tidig variant av
dolkstötslegenden Tysklands nederlag på den inre fienden,
”civilisationslitteratören”, som har tydliga drag av brodern Heinrich
Mann.
Mycket kan tyckas
hopplöst daterat, men man behöver bara skrapa lite på ytan för att stöta på frågeställningar
och tankekomplex som talar direkt till vår tid. Här har vi motsättningen mellan
kulturspecifika och universella värden, mellan nationalism och globaliseringsiver,
mellan skeptisk relativism och trosviss modernitet. Mann företräder en
konservatism som förlorat tron på sin egen framtid, men kanske är hans antipolitiska
inställning modernare än han själv vill tro när han beskriver staten som ”en
maskin som det är fackmännens sak att sköta och hålla uppsikt över”.
Det är lätt att
instämma i Manns skepsis mot en genompolitiserad tidsanda och beskäftig
humanism bakom vars ullkläder ofta döljer sig egenintressets sträva päls. Lika
svårt är det att svälja hans kulturellt raffinerade försvar för en dödsdömd feodal
maktordning. Ändå kan jag inte låta bli att boken igenom känna en viss
motvillig sympati för författaren i den missklädsamma pickelhuvan: ”Kanske
anser jag att rollen som hopplös figur är mer konstnärligt fruktbar och
hederlig än att uppträda som kulturintelligentians försångare”.
(Publicerad i Norrköpings Tidningar)
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar