Upphovsman till verket
är den tyske mästaren Bernt Notke, ledande entreprenör i hela Östersjöregionen på
marknaden för religiösa statusobjekt i skrytklassen. Några år senare tog han sin
firma till Stockholm, och om man ska sätta tro till den traditionella
uppfattningen skapade han där Storkyrkans Sankt Göran och draken.
I Tallinn förknippas Bernt
Notke främst med en annan berömd konstklenod: Nicolaikyrkans Danse Macabre, en
av medeltidens få bevarade målade framställningar av dödsdansmotivet. Med sina
7,5 meter på längden är den bara ett fragment (Notke var knappast någon
föregångare till ”less is more”-estetiken), men besitter en kraft som gör att
man lätt sugs in i dess groteska bildvärld.
Här spelar Döden inte
schack utan säckpipa. Han tar påven i sin ena skeletthand och kejsaren i den
andra, och löser så medeltidens långa maktkonflikt. Den väna damen med
guldtiara och sidendräkt för han ut i dansens virvlar tillsammans med
kardinalen och kungen, och skulle så gjort med representanter för alla andra
stånd och klasser, ner till den mest föraktade tiggare, om målningen inte själv
naggats i kanten av alltings förgänglighet.
O skulle tidens lekverk Människan bestå
Ack vad är allt som här vi högst och dyrast akta
Om inte intighet: vind, skugga, rök och stoft
(Ur Andreas Gryphius Fåfänglighet, översatt av Johannes Edfeldt)
Vem som sponsrade
verket vet jag inte, men jag gissar att han inte hade någon större lust att
vara med i bild.
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar