I början av förra
seklet lockades såväl spiritister som materialister av de
geometriska figurernas abstraktion, och några år uppmuntrades de konstnärliga experimenten av det kommunistiska samhällsexperimentet. Malevitjs strama kvadrater och Kandinskys
lekfulla figurer, men också en sovjetkonstnär som Alexander Rodtjenko, vars eleganta
Rumslig konstruktion nr 9, Cirkel i en cirkel, utgör en av utställningens höjdpunkter.
Intresset för rena
former togs vidare i dokumentärfotografier och propagandaaffischer. Samma traktorförerskor
och proletära atleter som i den efterföljande socialrealismen, men med ett så
mycket starkare konstnärligt uttryck. En grafisk modernism som gav upphov till hammarens och skärans suggestiva
logotyp. I en av de mest anslående affischerna slår röda arbetare
med höjda släggor ner mot rumlare och sjusovare. Så kunde arbetslinjen se ut i
kommunistisk tappning.
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar