lördag 18 augusti 2012

I väntan på regn

Det är augusti, vi plockar tomater på balkongen och ser bladen gulna. Augusti är som en tickande klocka, varje dag ett varsel om att sommartimmarna är räknade. Sista chansen att förverkliga alla planer som ska infria förväntningarna på Den Sköna Svenska Sommaren. Skulle vi inte cykla på Ven, ha picknick i Helsingör, se solnedgången på Falsterbos strand, och vart tog Österlen vägen? Fast även om vi inte gjort just det har denna sommar varit fullproppad av evenemang och utflykter, så pass att vi börjat känna oss mätta och belåtna på det ljuva sommarlivet. Ja, vi hade närmast kunnat vara med i en reklamkampanj för Skånetrafikens sommarkort, som innebär att man för en överkomlig peng får färdas fritt i hela länet under två månader. Från Vallåkra till Svarte... En revansch på förra sommaren, som tillbringades med målarfärg och flyttkartonger.
Men att sitta lediga dagar på tåg och buss blir rätt intensivt när man som jag samtidigt jobbpendlar. Det hör till avdelningen lyxproblem, jag vet, men jag längtar lite efter den lunkade vardagen som jag också är rätt förtjust i. Laga middag hemma, ta promenader i kvarteret, inte resa mig ur läsfåtöljen, höra regnet strila.
Förra helgen bevistade vi opera i Ystad och beundrade traktorer på ett privat jordbruksmuseum i det inre av nordvästra Skåne. Det senare förtjänar bildbevis.

Ann


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar