lördag 9 januari 2010

"Ni vet ju att jag är en flyttfågel?"

Kerry Fox som Janet Frame i Jane Campions filmatisering av "En ängel vid mitt bord"

Jag kommer aldrig riktigt att förlåta Akademien för att Janet Frame inte tilldelades Nobelpriset. I vår är hon plötsligt högaktuell igen: förlaget Modernista satsar på att ge ut hennes fyra första romaner. Nyss har hennes självbiografiska trilogi kommit ut i en tjock pocket under titeln "En ängel vid mitt bord" och den aldrig tidigare utgivna romanen "Mot ännu en sommar" - som ansågs för personlig för att publiceras under författarens livstid - har översatts. En helt underbar roman, jag recenserar den här.
"Det är en alldeles fantastisk skildring av oförmåga och förmåga och hur dessa existerar parallellt", skriver Ellen Mattson i en fin recension i SvD, Nils Schwartz skriver om boken i Expressen och Maria Küchen i Sydsvenskan.
UPPDATERING: I Aftonbladet ifrågasätter Pia Bergström att förlaget överhuvudtaget ger ut en bok som författaren själv ratat. Visserligen ville Frame inte ge ut romanen under sin livstid, men hon förvarade två ex av manuset på olika ställen, så nog tänkte hon sig att den skulle bevaras för eftervärlden. Bergström föredrar den självbiografiska trilogin, utan den nyutkomna romanens "obehagliga blandsmak ". Själv läser jag "Mot ännu en sommar" som en poetisk koncentration av trilogin, på ett sätt starkare laddad.
Och så här skriver DN:s Ulrika Milles: "Oavsett Frames egna skäl till att låta denna roman vila outgiven har den inte åldrats. De gamla frågor den ställer om sensibilitet och normalitet, om utanförskap och rumsvärme känns bitande nya: förstår vi hur ödesdigert det är att leva i ett samhälle och inte känna sig som en människa?"
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar