söndag 22 augusti 2010

Höstprognos

Sommaren krävde all uppmärksamhet i år, och höstbokkatalogen började jag inte bläddra i förrän höstskörden redan satt igång. Men även om säsongen redan pågått några veckor kanske det kan vara värt att lista vad vi har att se fram emot, eller sky, den närmsta framtiden.

Bokhöstens...
...romandebut: Poeten Johannes Anyuru kommer efter tre diksamlingar ut med sin första roman, Skulle jag dö under andra himlar (Norstedts). Det blir spännande.
...bloggare blir författare: Therese Bohman kommer ut med sin debut Den drunknade (Norstedts) på måndag. Ett Ola Hansson-citat inleder lovande nog.
...måste: Karl Ove Knausgårds Min kamp (Norstedts). En hype jag lyckats behålla nyfikenheten på.
...afrikanska: Bokmässans tema avspeglar sig i bokutgivningen. Vill man få lite överblick kanske Tranans samling kärleksberättelser av kvinnliga författare i Noveller från Afrika kan vara något.
...återutgivning: Sviten Fattigadel kommer ut i en box med fyra böcker. Visst är det dags att läsa Agnes von Krusenstjerna igen?
...urbana irrfärd: turkiska Asli Erdogan skrev fantasisk flanöprosa i Den mirakulöse mandarinen. Nu kommer hennes genombrottsroman staden i den röda kappan på svenska (Rámus).
...ökendammiga irrfärd: Roberto Bolanos 2666 (Bonniers).
...dystopi: Juli Zehs Corpus Delicti (Weyler) handlar om en hälsodiktatur 2058. (Ej att förblandas med Elias Palms deckardebut i rättsläkarmiljö med samma namn (Ordfront)
...tolkning av Shakespeares sonetter: Sonetterna har redan översatts till svenska fem gånger tidigare. När Eva Ström (Lind & co) nu ger sig på dem blir det den tredje tolkningen som kommer på fyra år. Sjätte gången gillt?
...knappologiska djupdykning: Jesper Hall ger alla Doktor Glas-älskande schacknördar sitt lystmäte i Hjalmar Söderberg och schackspelet (Atlantis).
...nya genre: Elegant crime. Chic lit-författaren Denise Rudberg iscensätter mord i tjusiga miljöer. Jag tror jag håller mig till Dirty crime, vid närmare eftertanke.
...mest udda kombination: Poeten och psykologen Ulf Karl Olov Nilsson, känd som UKON, har skrivit en bok tillsammans med schlagersångerskan Caroline af Ugglas, Hjälp, vem är jag? - anteckningar från en terapi (Piratförlaget).
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar