torsdag 10 januari 2013

Framtidsutsikter

En gråfuktig vintertristess håller Skåne i ett fast grepp och jag går omkring och tänker på litteraturkritikens framtid, vilket jag uppmanats till. Jag skulle väl ha tänkt på ämnet i alla fall, det är svårt att låta bli i dessa inte bara grå utan rätt så mörka tider, men nu ska jag tänka konstruktivt och inte minsta pessimistiska moln passerar mitt huvud (hm...)
Nåväl, det finns en mer omedelbar framtid man kan ägna sig åt när vädret skriker läsfåtölj och det är förstås vårens böcker. Visserligen skär förlagen ner på utgivningen - förhoppningsvis är det mest kokböcker som ryker - men det finns ändå en del som kan väcka förväntningar.
Som en ny roman av PO Enquist, Liknelseboken. Dennis Lehanes Nattens dåd, en fristående fortsättning på Ett land i gryningen. Monika Fagerholms Lola uppochner. Sofi Oksanens nya Estlandsroman När duvorna försvann.
En av de jag är mest nyfiken på är den rumänske författaren Norman Manea som imponerade på fjolårets bokmässa. Nu kommer hans roman Lyan på svenska, om en grupp rumänska intellektuella i USA.
Sedan ser jag fram emot noveller av Ann Charlotte Leffler. Att läsa om William Blake i Carl Johan Malmbergs bok Stjärnan i foten. Friedrich Hölderlins dikter översatta av Aris Fioretos. Och kanske är det dags att damma av Karin Boye när inte bara Astarte och Kallocain kommer i nyutgåva utan också en roman om henne av Jessika Kolterjahn? Ja, om man nu vill ge den fiktiva författarbiografigenren en ny chans.
Och så hoppas jag att de mindre förlagen som vanligt bjuder på några fantastiska författarskap jag tidigare aldrig hört talas om...

Ann
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar