torsdag 28 november 2013

Salieri versus Mozart i swingtappning


En jazzplatta jag bra gärna skulle vilja höra är trumpetaren Hieronymus Falks bluesiga omstöpning av den nazistiska Horst Wessel-sången, inspelad som en sorgsen protest mot allt vad rasism heter i en sjavig parisisk studio under den tyska ockupationen. Aldrig hört talas om den? Det kan bero på att dikten ibland överträffar verkligheten. Varken inspelningen eller Falk existerar nämligen utanför den kanadensiska författaren Esi Edugyans roman Halvblodsblues.    
Den unge Falk är något så osannolikt som ett jazzgeni från Rhenlandet. Jag föreställer mig honom som ett slags tysk Miles Davis före bebopen. Som till hälften svart, till hälften vit hamnar han ofelbart i klammeri med den nazistiska orättvisan. En flykt från Berlin till Paris för honom till Louis Armstrongs hov, men snart hörs trampet av marscherande stövlar också i den franska huvudstaden.   
Drygt femtio år efter Falks försvinnande i en Gestapo-razzia träffas hans gamla medmusiker och konfronteras med händelser de velat förtränga i alla år. Vad som först ser ut som en enkel berättelse om några sköna jazzlirare som räcker fingret åt nassarna förvandlas undan för undan till en skildring av medelmåttans kluvna relation till geniet. Salieri versus Mozart i swingtappning.

Edugyan snickrar en fungerande sidvändarintrig, men målar framför allt upp en svunnen europeisk jazzepok. Här dricker man rödtjut, röker tagg och mår tjyvtjockt efteråt. Det är tompavor och snygga bönor och ett driv i berättandet som får mig att tro på också rätt så grovt tillyxade karaktärer.
Bäst gillar jag när Edugyan dröjer vid det musikaliska. När hon beskriver hur det loja draget i basslingan rullar hela vägen ner i källaren och slår sig till ro där. Hur dämpade och suddiga trumpetstötar plötsligt följs av en ren, bländande ton. Halvblodsblues blir i sådana avsnitt en kärleksfull hyllning till den antiauktoritära jazzen. Musik som aldrig skulle kunna ge någon ingivelsen att invadera Polen.
 
(Publicerad i Norrköpings Tidningar)
 
Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar