torsdag 8 juli 2010

Jag är människokråka. Jag är kråkmänniska.

Caspar David Friedrich, Kråkornas träd

Hör mig när jag ropar ut över världen
Här är jag!
Jag lever!

Jag är världskråkan
jag sliter upp mitt duniga bröst
också en kråka har dun närmast sitt hjärta
kärlekens, lustens och de milda drömmarnas dun,
den vilda flyktens.
Längst därinne en död råtta
fastän död
en gång den enda levande kvar i ett bo
jag redan skövlat.

Jag fläker ut mig
jag håller mitt hjärta över världen
jag ropar ut min hunger
det har jag gjort i tusen år och tusen till
min hunger efter liv och död.

Ur "Världskråkan"


Den 8 juli fyller Lennart Sjögren 80 år. Samma dag utkommer också den vackra urvalsvolymen "Världskråkan" på Kabusa förlag, en liten samling på det kära temat djur och med den nyskrivna dikt som utdraget ovan är hämtad från.
Så en hyllning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar