söndag 25 juli 2010

På tillväxt

Nyförvärv

- Får du aldrig nog av böcker?
Det frågade min redaktör när jag vid ett tillfälligt besök på redaktionen tidigare i somras naturligtvis inte kunde låta bli att fylla en påse med volymer från vagnen med överblivna böcker. Jo visst... men lite sommarläsning kan ju alltid behövas...
Nej, min självdisciplin har väl inte varit den allra striktaste när det gäller att plocka på sig böcker som möjligtvis, men troligtvis inte, kommer att läsas inom en överskådlig framtid. När det gäller att köpa böcker har jag under ganska många år varit desto strängare, med undantag för de årligen återkommande bokreaövertrampen. Begränsat hyllutrymme sätter sina spärrar. Behovet av nya böcker har ju också varit ganska litet med tanke på den jämna strömmen av recensionsexemplar.
Men sedan finns ju även gamla böcker.
Det är inte så att jag varit omedveten om existensen av sådana platser som antikvariat.net och bokbörsen, men jag har med aktningsvärd besinning hållit mig därifrån. Tills nu. I samband med att jag dammat av ett gammalt intresse har jag också släppt spärrarna, och att trycka på beställknappen, det är som att öppna en dammlucka.
Behöver jag säga att fler böcker är på väg?

Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar