måndag 12 september 2011

Bokbesvär

Jag blir tvungen att gå iväg till biblioteket för att låna en bok som jag vet att jag äger. Det är inte första gången det händer. Alltsedan flytten har böckerna stått huller om buller - vi måste ju ändå köpa fler bokhyllor och inte är det lönt att ägna tiden åt att sortera när det ändå skulle vara provisoriskt. Först måste vi ju... och sedan ska vi bara...
Jag kan stå ut med ospacklade väggar, hörn fyllda av flyttkartonger och målarburkar som brer ut sig över ett helt rum. Men att efter mycket möda hitta diktsamlingen jag söker inklämd mellan tjocka historiebiografier och nötta resehandböcker - eller, kanske snarare, inte hitta den alls - sätter tålamodet på ett allvarligt prov. Operation ordning därmed inledd.
Biblioteket har förvandlats till hela havet stormar.
Det är rätt otroligt hur mycket jobb det kan vara med att få lite bokstavsordning och reda på sina böcker - och hur höga travarna kan bli när de förflyttas från hylla till golv.
Sedan kan man medan man styrketränar med bokhögar och analyserar möjliga klassificeringar ägna sig åt att göra märkliga iakttagelser. Som hur väldigt få författare det finns som börjar på I - jag hittar inte fler än tre romaner, att jämföra med H eller K som måste delas upp i flera vinglande torn.
Eller har vi kanske en bortglömd I-låda någonstans i ett hörn?
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar