söndag 26 februari 2012

Från den syriska vintern

En arabisk rymdfarare

Vetenskapsmän och tekniker!
Ge mig en biljett till himlen
jag är ett sändebud från mitt sorgsna land
utsänd av de föräldralösa, åldringarna och barnen
ge mig en fribiljett till himlen
jag har inga pengar
bara tårar

Finns det ingen plats?
Låt mig då sitta längst bak i farkosten
på taket
jag är ju från landsbygden
och van vid sådant

Jag ska inte skada en enda stjärna
inte göra ett moln illa
jag vill bara komma
till himlen fortast möjligt
lägga en piska i Guds hand
så att han eggar oss till uppror

Muhammad al-Maghut (1934-2006), översättning Bo Holmberg och Cecilia Persson
Här skriver jag om Trampa på mitt hjärta, en urvalsvolym med den syriske poeten Muhammad al-Maghuts dikter.

Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar