onsdag 8 juli 2009

Kommande värmeslag

Mot allt förnuft har vi bokat en resa till Turkiet i augusti. Precis den säsong som alla guideböcker avråder en från för svärmarna av turister och inte minst hettan. Jag som är närmast allergisk mot hetta. Redan vid 25 grader börjar jag flacka oroligt med blicken på jakt efter skugga; vid 30 hittar man mig desperat tryckt mot en vägg eller möjligtvis gömd bakom en lyktstolpe.
En gång i Australien när temperaturen passerat 30-strecket lyckades jag hitta skydd bakom en stor sten som var det enda som gav lite skugga på stranden. En kille från norra Australien fick sig ett gott skratt när han såg mig kura ihop vid stenen. "This is not hot", berättade han pedagogiskt. "This is nice, not hot."
Jag funderar allvarligt på att skaffa mig ett parasoll. Men kan man verkligen gå omkring med ett parasoll utan att bli tvångsintagen på avdelningen för individer-som-tror-att-första-världskriget-ännu-inte-ägt-rum?
Å andra sidan kanske jag hamnar där ändå efter ett anfall av soldelirium.
Ann

Laurits Tuxen, "Nina på stranden", 1915

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar