Alberto Giacometti: Homme qui marche II
En stumfilm utan text eller musik. Vad kan utgöra en radikalare slutpunkt för misstron mot orden och retoriken? Fast i ärlighetens namn är mötet mellan Beckett och Buster Keaton, i "Film" från 1964, roligare i teorin än i praktiken. En man försöker undgå världens blickar, inklusive sina egna, och resultatet är rätt så förvirrande.
På Helsingborgs stadsteaters Beckettfestival utgör filmen aptitretare inför tisdagens huvudnummer, Ingvar Kjellsons framförande av monologen "Ur ett övergivet arbete". Också här är det fråga om en på flera plan avskalad föreställning. Kjellson är ensam på den stora mörka scenen, med en bänk han mödosamt släpar runt på som enda rekvisita. Fast i centrum står den här gången orden, de ord som finns kvar inför existensens avgrund. "Att gå och bli stående. Och tänk om allt detta en vacker dag tar slut?"
1954 spelade Kjellson i Sverigepremiären av "I väntan på Godot". 55 år senare lyckas han ensam fylla ut Helsingborgs stadsteaters stora scen. Det är storartad teater, avskalad intill benen.
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar