måndag 28 december 2009

Kulturårsbokslut

Till årsslutet hör årsbästalistor, så här kommer en subjektiv summering av kulturåret, för vad det kan vara värt. Med nödvändighet är den gjord utifrån den rätt så begränsade horisonten av vad jag läst, sett och hört. Anledningen till att "De fattiga i Lodz" inte är med på listan är således kanske bara det faktum att jag ännu inte läst den. Film har jag avstått från att lista eftersom jag i år sett för få nya filmer. Bättring på den cineastiska fronten lovar jag mig själv till nästa år.

Årets svenska roman Alexander Ahndoril: Diplomaten
Årets översatta roman Philip Roth: Vålnaden försvinner
Årets debut Johan Kling: Människor helt utan betydelse
Årets svenska fackbok Nils Uddenberg: Gränsvarelser
Årets översatta fackbok Orlando Figes: De som viskade
Årets essäistik Peter Handberg: Släpp ingen levande förbi
Årets klassiker Niccolò Machiavelli: Fursten

Årets konstutställning Edvard Munch og Danmark, Ordrupgaard
Årets teater Becketts Ur ett övergivet arbete, Helsingborgs stadsteater
Årets CD (rock/country) Tom Russell: Blood and Candle Smoke
Årets CD (jazz) Joshua Redman: Compass
Årets konsert (rock/country) Mark Olson & Gary Louris, KB, Malmö
Årets konsert (jazz) Joe Lovano´s Us Five, Palladium, Malmö

Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar