tisdag 16 november 2010

Den marknadsanpassade politiken

Politiken en arena för ideologisk strid om hur samhället långsiktigt ska gestaltas. Nederlaget en anledning till att samla trupperna och vässa vapnen inför nästa strid. Glöm det. Idag är politiken som allt annat en marknad. Demokratin bara ännu ett uttryck för den heliga fria konkurrensen. Partierna marknadsaktörer som med reklamkampanjer säljer åsiktspaket. Har en aktör på marknaden inte en säljande vara måste han illa snabbt byta ut den. Lämpligen mot en lätt modifierad kopia av konkurrentens mer vinnande koncept. Marknadsanpassning, inte bara av politikens innehåll utan också av dess form. Det kallas att modernisera. Så försvinner den frie medborgaren ut ur synfältet. Kunden, som aldrig har fel, träder i hans ställe. Tills varorna blir så till förväxling lika att valfriheten framstår som en illusion.  

Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar