fredag 21 januari 2011

Bekväm kultur (2)

Varumärke som varumärke. Beckett som Beckham. Säg bara inte att det finns en skillnad som har med substans att göra. Det finns ingen substans. Att tro det vore att missförstå marknadens mekanismer. Lämna de gamla inkrökta kulturbanorna – tänk marknadstänk! Alla värden beror på förväntningar. På förväntningar om framtida värde. Och därför kommer allt an på presentationen. Inte på hur något verkligen är utan på hur det framställs. Det vill säga på övertalningens sköna konst. Detta som förr kallades retorik och som idag går under namnet marknadsföring. Också kulturkritiken är en del av detta, av den allsmäktiga reklambranschen. En mindre lukrativ del, visserligen. De svaga ekonomiska incitamenten gör att fel sorts personer rekryteras. Folk med en överdrivet kritisk attityd. Ofta gör de ett dåligt jobb. De rätta förväntningarna skapas inte. Sponsorerna uteblir. Det kulturella kapitalet tappar självförtroendet, blir bidragsberoende, hamnar i utanförskap.     
Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar