torsdag 24 februari 2011

Sekelskiftesdisk

Guiseppe Maria Crespi: Kökspigan  
Av kulturreservatets matlagningsrapporter kan man lätt få intrycket att könsrollerna i vår sekelskifteslägenhet också de är från Anno Dazumal. Frun står vid spisen, och i en paus som hon lyckas stjäla sig till medan grytorna puttrar, tar hon ett städryck. Herrns insats inskränker sig till att välja ölen. Bilden behöver kompletteras. När kocken sätter sig i läsfåtöljen för att smälta blomkålen tar jag på mig diskförklädet. Och i vårt kök innebär det diskborste och snålt rinnande vatten, à la 1915. Tidsåtgång: säkert minst en timme. För att tiden inte ska bli så lång – eller rättare sagt för att den inte bara ska rinna bort med smutsvattnet – bryter jag sekelskifteskänslan och stoppar hörlurar i öronen. Ljudboken jag lyssnar till är Sigrid Combüchens Spill. En ”dameroman” om en kvinnas villkor för inte så länge sen. I fokus står de vardagliga könsbestämda förväntningarna och övergreppen som formar ett liv. Historien talar, om jag ska vara uppriktig, inte särskilt till mig, även om jag kan beundra författarens litterära handlag. Efter fullgjort diskvärv ser jag att kocken sitter försjunken över sin bärbara dator. Med nariga händer återvänder jag till köket för att svabba bordet.   
Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar