Skolor i konkurs,
segregerad utbildning och gymnasister så läsokunniga att den här lilla texten
skulle gå över deras huvuden. Hur har vi kommit dithän? Per Kornhall ger i
debattboken Barnexperimentet ett väl underbyggt svar som kan sammanfattas i ett
ord, vår tids mantra: avreglering.
Först kom
kommunaliseringen, sedan friskolereformen och det fria skolvalet.
Skolöverstyrelsen störtades och kunskapen marknadsutsattes. I stället för den
grå men pålitliga enhetsskolan fick vi ett lapptäcke med tusentals aktörer, av
vilka somliga är kapitalister som tar risker med skattemedel. Knappast
förvånande blev resultatet att de svagaste eleverna fick stryk.
Intressant nog har den
ofta vänstersinnade pedagogiken – vad Kornhall kallar ”det reformpedagogiska
träsket” – verkat i samma riktning. När katederundervisningen ersattes med elevprojekt
och eget kunskapssökande blev lärandet den enskilde individens ansvar – och när
allt flyter är det ofta den som har en privat jolle och förlig vind i seglet
som kommer i hamn.
Till vardags är
Kornhall skolbyråkrat, och jag får intrycket att han hellre sitter i lärarrummet
och diskuterar forskarrapporter än står på den skolpolitiska barrikaden. Oron
över att den jämlika svenska skolan håller på att gå förlorad, men också hopp
om att en ny pedagogisk inriktning, återreglering och vinstförbud kan vända
utvecklingen, har fått honom att skriva en bok som är såväl alarmerande som lågmält
resonerande.
Den som har på känn att
de senaste decenniernas skolreformer varit ett lika extremt som misslyckat
experiment får här diagram och siffror att underbygga sin känsla med. En
slutsats man rimligen kan dra är att konsumentens valfrihet på en
konkurrensutsatt marknad inte alltid är identisk med den frihet som får
individens vingar att växa.
(Publicerad i Norrköpings Tidningar)
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar