lördag 24 januari 2009

Vykort från Göteborg

Efter att ha lämnat ett grått, kallt och regnigt Malmö blinkar jag mot ljuset i Göteborg. Allt slår emot mig som öppet, luftigt, vänligt (kanske för att Malmö den senaste månaden har känts som en tillsluten bunker, kanske för att jag hela januari har levt närmast som en ljusskygg vampyr...), jag fullkomligen badar i positiva intryck. Till och med tekniken är på min sida - genom att strula. Jag hinner bara sträcka fram entrépengarna till konstmuseet så hänger sig systemet och jag är välkommen in gratis. Jag fastnar någonstans på sjuttonhundratalet och står sedan och ruvar framför Liljefors uv och hinner väl inte ens se hälften av samlingarna, men där finns ljus, luft och Picasso-akrobater och blommande fruktträd av Hill och allt känns upplyftande.
Tillbaka i Malmö regnar det.
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar