tisdag 28 september 2010

Besök på bryggan

Jag står längst ut på bryggan. Solen ger fortfarande lite värme, men luften är kall, klar och frisk, och biter i huden. Jag håller kameran i handen. Kvällssolen lyser på de gyllene träden, träden speglar sig i sjön. Det är sagolikt vackert. Och omöjligt att fånga med kameran. Jag försöker ändå, knäpper bild efter bild. När jag slutligen ger mig vänder jag mig om. Jag har fått sällskap. På bryggans andra sida står ett djur, ett brunt, långsmalt, genomblött djur. En mård? Jag vet inte, jag har aldrig sett ett sådant djur i det fria förr. Jag rycker till. Mården - med reservation för mina bristfälliga biologiska kunskaper - rycker till. Jag håller fortfarande kameran i handen. Blixtsnabbt pilar djuret iväg på stranden. Jag trycker av kameran. Det är redan försvunnet bakom båtarna. Jag spejar bort mot träden. Inte ett spår syns till, det känns som om jag drömt det hela.
Jo förresten, på bryggan finns spår av blöta tassar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar