torsdag 16 september 2010

Dressed for success

Glöm brunbrända hunkar, tvättbrädemagar och blondlockiga hårsvall. Årets loverboy är en medelålders man med stubbig flint som brukar sägas vara lik Alfons Åberg. Just det, stilikonen nummer ett i dagens Sverige heter Fredrik Reinfeldt och säg den man som inte vill vara i statsministerns välskräddade kostym. I presskiosken ler han just nu på inte mindre än två herrmagasin intill varandra: både Café och King har påpassligt inför valet utkorat Reinfeldt till omslagspojke. Och som om inte det vore nog utsåg gratistidningen City häromveckan Reinfeldt till den överlägset bäst klädde partiledaren.
Sossarna däremot har det inte lätt när de rotar i garderoben på morgonen. Det gäller att ge intryck av att vara som folk är mest.
Minns när Mona flashade med en dyr designerväska på ett gruppfoto. En accessoar som visade sig vara ett rosarött skynke. ”Mona Sahlins handväska är ett hot mot socialdemokratin”, dundrade Göran Greider på Newsmill. Att Reinfeldt satt intill med en armbandsklocka värd mer än tio gånger så mycket var det knappast någon som höjde ett ögonbryn över.
Kläderna gör politikern. Ingen har väl glömt hur Camilla Thulin fick på Lars Leijonborg en mysig manchesterkostym och folkpartiets röster steg till över 13 procent. Varför Leijonborg-effekten är en väsentlig kraft är Reinfeldt själv inne på i intervjun i King.
Personerna har börjat intressera väljarna betydligt mer än partierna. Istället för att rösta efter ideologi söker man ”en ledare som har förmågan att peka framåt.” I rätt kostym förstås.
De rödgröna får skynda sig till de personliga shoppare som får dem att peka i rätt riktning. Bäst stylist vinner valet.
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar