![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjGOlJtzLaUpCpJ0Skiwt6fuaigGTM5BD4sKLezINf39HWwRuyhZjIFFsoDN4DENNtwywPKAZ-wSdySAeYPI7ZiUST-AA0gArFMzsYXnoZfnE2i3VRyDhOxTGn2gNeQZZMERf334Bii9B4/s400/Rubljov+Treenigheten.jpg) |
Andrej Rubljov: Den gammaltestamentliga Treenigheten |
Sekulariseringen till
trots lever det heliga och frodas, och hittar man det inte i kyrkan kan det
bero på att det flugit sin kos från sakristian och flyttat in på konsthallen.
Där, i bilder och installationer laddade av historia och närvaro, pågår ännu det
gamla trolleritricket att förvandla ande till kött, och i benådade ögonblick
kan man känna en fläkt av det outsägliga i en sublim rysning.
Följdriktigt har
konstvetaren ersatt teologen som uttolkare av de heliga mysterierna, och dispyterna
om treenigheten och inkarnationen har fått lämna plats åt kulturteorins inte
mindre spetsfundiga diskurser. I den infallsrika essäsamlingen Helig, helig är
bilden gör idéhistorikern och konstteoretikern Tom Sandqvist lärda och ibland
halsbrytande nedslag i det heligas bildliga manifestationer, från Veronikas
svetteduk till Bill Violas videoinstallationer.
Läs resten av min recension här.
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar