Martin Johnson Heade, Cattleya Orchid and Three Brazilian Hummingbirds
Det är en värld på tröskeln till undergång som träder fram i Virginia Woolfs första roman "Resan ut", skriven 1913. När romanen väl publicerades två år senare hade allt redan störtats över ända - första världskriget hade brutit ut och Virginia Woolf själv drabbats av ett psykiskt sammanbrott och försökt ta sitt liv.
Att en resa står i centrum för en berättelse som utspelar sig precis i skarven mellan det gamla och det nya, mitt i modernitetens dramatiska omvälvningar, framstår som ytterst passande: färden fungerar som symbol för såväl ett samhälle som aldrig mer kommer att bli sig likt som ett kroppsligt och själsligt uppvaknande. Det handlar om förlusten av oskulden, om drömmen om en bättre värld och det brutala krossandet av sådana drömmar.
Mer konkret går resan från ett oktoberdisigt London, myllrande av framrusande automobiler, rykande fabriksskorstenar och portföljbärande kontorsarbetare, till en solgassande semesterort i ett fiktivt Sydamerika, mättat av intensiva färger och dofter. Till denna mondäna koloni, dit välbemedlade britter flyr undan hemlandets vinterväta, kommer 24-åriga Rachel, som hittills levt ett skyddat liv, uppfostrad av fastrar som hållit henne okunnig om tillvarons alla realiteter.
Tidens hetaste frågor är ständigt uppe till diskussion i romanen, inte minst de som rör kvinnans rättigheter. Samtidigt framträder de edvardianska kolonialherrarna i all sin falnande glans i sitt sydamerikanska reservat: de spelar sin bridge, dricker sitt five o' clock-te och byter om till middan medan de självklart härskar över världen.
Redan i sin debutroman är Virginia Woolf väldigt mycket Virginia Woolf. Visst kommer hon så småningom att driva prosaexperimenten betydligt längre, låta medvetande-strömmarna flöda, stycka upp kronologin, öka komplexiteten. Men hon har redan hittat sitt böljande språk där meningarna likt svallande vågor sköljer över läsaren. Inte blir man särskilt förvånad när Mrs Dalloway gör entré på båten, hon som ett decennium senare kommer att få en hel roman till sitt förfogande.
Att en resa står i centrum för en berättelse som utspelar sig precis i skarven mellan det gamla och det nya, mitt i modernitetens dramatiska omvälvningar, framstår som ytterst passande: färden fungerar som symbol för såväl ett samhälle som aldrig mer kommer att bli sig likt som ett kroppsligt och själsligt uppvaknande. Det handlar om förlusten av oskulden, om drömmen om en bättre värld och det brutala krossandet av sådana drömmar.
Mer konkret går resan från ett oktoberdisigt London, myllrande av framrusande automobiler, rykande fabriksskorstenar och portföljbärande kontorsarbetare, till en solgassande semesterort i ett fiktivt Sydamerika, mättat av intensiva färger och dofter. Till denna mondäna koloni, dit välbemedlade britter flyr undan hemlandets vinterväta, kommer 24-åriga Rachel, som hittills levt ett skyddat liv, uppfostrad av fastrar som hållit henne okunnig om tillvarons alla realiteter.
Tidens hetaste frågor är ständigt uppe till diskussion i romanen, inte minst de som rör kvinnans rättigheter. Samtidigt framträder de edvardianska kolonialherrarna i all sin falnande glans i sitt sydamerikanska reservat: de spelar sin bridge, dricker sitt five o' clock-te och byter om till middan medan de självklart härskar över världen.
Redan i sin debutroman är Virginia Woolf väldigt mycket Virginia Woolf. Visst kommer hon så småningom att driva prosaexperimenten betydligt längre, låta medvetande-strömmarna flöda, stycka upp kronologin, öka komplexiteten. Men hon har redan hittat sitt böljande språk där meningarna likt svallande vågor sköljer över läsaren. Inte blir man särskilt förvånad när Mrs Dalloway gör entré på båten, hon som ett decennium senare kommer att få en hel roman till sitt förfogande.
Kompositionsmässigt är "Resan ut" knappast fulländad, men även i detta tidiga verk är Woolfs suveräna blick för detaljer frapperande. Vilken iakttagare hon är! Hon träder in i och ut ur medvetanden, skildrar på sitt skenbart förströdda men sylvassa vis det sociala spelet och nystar i alla de känslomässiga härvor som döljer sig i bråddjupen under ytan.
Debuten är betydligt mer än en förövning till mästerskapet - här inleder Woolf den komplexa kartläggning av mysteriet människan som gör henne till en av den moderna tidens största författare.
(Publicerad i Helsingborgs Dagblad i längre version. Romanen är översatt av Maria Ekman och utgiven på Bonniers.)
Ann
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar