onsdag 17 mars 2010

På hal is



Stockholm är för tillfället en enda stor isbana, men jag lyckades i alla fall halka mig fram till Kägelbanan på Södra Teatern, där måndagskvällens Szymborskasoaré gick av stapeln. En helt fantastisk lokal med svarta järnpelare, som jag tyvärr var lite för nervös för att njuta fullt ut av. Men det var hur som helst omöjligt att låta bli att njuta av Irene Lindhs tjusiga uppläsningar ur Szymborskas senaste diktsamling "Här" och Bartosz Cajlers fantastiska violinspel. Anders Bodegård talade om översättningsproblematik medan jag själv kämpade för att inte darra alltför mycket på rösten i mitt föredrag om vikten av att förundras.
Och mycket förundrad är jag över att ha bugat på scen inför 200 personer och återvänt till Malmö med en enorm blekröd ros i välbehållet skick.

Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar