onsdag 24 februari 2010

Hur många kilo böcker blir det i år?

Brist på utrymme är utomordentligt bra för moralen. När det gäller bokrean alltså. De senaste åren har trångboddheten i bokhyllan inte lämnat något som helst svängrum för utsvävningar och rean har varit en ren – men inte alltid fläckfri − övning i självdisciplin.
Nu hägrar en flytt så småningom och mina drömmar är fyllda med tomma hyllrader. Sådant tenderar att luckra upp moralen när man surfar runt på nätbokhandlarnas hemsidor på jakt efter fynd. Romaner utgör ingen stor frestelse för mig, det behovet är så pass tillgodosett att jag lugnt kan hoppa över Robert Musils egenskapslösa man i två 800-sidiga volymer och Proust i pocketupplaga.
Däremot börjar hjärtat klappa snabbare när jag på Adlibris avdelning för litteraturvetenskap ser Selma Lagerlöfs brev till Sophie Elkan, Charles Baudelaires bok om Edgar Allan Poe, Amerikas blixt, och Bengt Jangfeldts hyllade Majakovskij-biografi, Med livet som insats. Det är en överhängande risk att jag trycker på beställ-knappen.
Och hade de inte redan prytt mina hyllor skulle nog Witold Gombrowicz dagboksvolym, Carina Burmans praktverk om kritikern Klara Johanson, KJ, Pia Tafdrups poetik Över vattnet går jag och Birgitta Holms och Lisbeth Larssons böcker om Victoria Benedictsson legat i riskzonen för en leverans.
Fast svårare är det att hitta min favoritreagenre poesin. Jag stöter inte på mer än ett fåtal samlingsvolymer i pocket. Först när jag skriver in dikt i sökrutan dyker det upp några enstaka inbundna böcker: håll utkik efter Catullus och Bo Carpelans Nya dikter. På Bokus, som gör sökandet lättare med genreindelning, kan man spana efter Catharina Gripenbergs Ta min hand, det vore underligt, barockpoesi av Olof Wexionius och Erik Beckmans Samlade dikter.
Annars fastnar jag särskilt för kategorin Konst, musik och film på Bokus sajt, där man kan botanisera i en salig blandning av Roland Barthes tankar om fotografi, Klassicismens interiörer, första hjälpen i typografi, nakna män i svensk bildkultur, Bob Dylans klippbok, Pluras svarta blogg och Drottning Silvias festklänningar.
Visst beklagar jag som alla andra de fysiska bokhandlarnas borttynande − men samtidigt mildras sorgen en smula av nätutbudets spännvidd. När hittade man senast en titel som Om kyrklundheten eller en diktsamling av den lettiske poeten Knuts Skujenieks i kedjornas ordinarie reautbud?
Det enda som kan hejda den föresvävande köpyran är tanken på alla de kilon litteratur som måste kånkas vid en flytt. Kanske ska jag ändå nöja mig med att för beskedliga 55 kronor investera i titeln Röj och rensa.
(Publicerad i Norrköpings Tidningar)
(Och vid det här laget har jag redan tryckt på beställ-knappen.)

Ann

2 kommentarer:

  1. Än är inget klart, men vi har som mål att ganska snart hitta en lägenhet med mer utrymme för bokhyllor - inom Malmö.

    SvaraRadera